Většina lidí o sobě tvrdí, že na ně reklamní triky, přesvědčovací metody prodejců a klamavá reklama neplatí. Že je jejich nákupní rozhodování čistě logické a nakupují pouze věci, které potřebují.
Je tomu skutečně tak? Neutrácíme peníze za zbytečnosti? A proč vynakládáme peníze za předražené značkové věci, které svou kvalitou mnohdy zaostávají za levnějšími výrobky s méně známou značkou?
Ať se nám to líbí nebo ne, reklama nás ovlivňuje. Pokud by nás reklama neovlivňovala (nebyla účinná), potom by nás denně nezaplavovaly stovky reklam, letáků a reklamních poutačů.
Co je reklama
„Reklama je sofistikovaný způsob, jak vám vytáhnout z kapsy peníze, které nemáte, za věci, které nepotřebujete, abyste udělali dojem na lidi, kterým na vás vůbec nezáleží.“
(Citace z knihy Jak psát reklamní text – KŘÍŽEK Zdeněk, CRHA Ivan)
Žijeme ve spotřebním světě. Ve světě, jehož ekonomika a existence závisí na nekonečném koloběhu vyrobit – prodat. Jak docílíte lepšího prodeje výrobku nebo služby? Že o nich dáte lidem vědět prostřednictvím reklamy.
Reklama je hluboce zakořeněná a provází nás na každém kroku. Je to prostředek, který se zásadní měrou podílí na úspěšnosti, či neúspěšnosti produktu, služby nebo firmy. Nenápadně, ale cíleně popostrkuje lidi k nákupu, i když původně nákup vůbec neplánovali.
V čem vidím problém?
Reklama často prezentuje zkreslené, poupravené, přehnané a emočně vyšponované informace, pod jejichž tíhou člověk lehce (nevědomky) podlehne. Je možné, že s námi reklama manipuluje?
Jak na nás reklama působí
Nikdo nechce kupovat věci, které vlastně nepotřebuje. Nikdo nechce utrácet peníze za zbytečnosti. I tak často podléháme a opouštíme obchod s plnou nákupní taškou, přestože jsme původně vyrazili jen pro pečivo a mléko.
Čím to je?
Prodejci a marketingová oddělení firem totiž ví, jak na nás. Člověk se většinou rozhoduje podle určitých neměnných pravidel a emocí.
U mnohých jedinců mohou být emocionální prožitky při nákupu tak silné, že vyvolávají závislost.
Funguje to jednoduše:
Reklama v naší mysli utvoří představu, že už pouhým zakoupením výrobku dané značky zažijeme slast. V obchodě pak automaticky (podvědomě) natáhneme ruku pro výrobek se značkou, kterou již máme spojenou s touto příjemnou emocí. Jsme přesvědčeni, že už pouhým vložením výrobku do košíku a jeho nákupem odstraníme veškeré problémy, jež náš dosud trápily.
- Neobyčejně efektivním reklamním nástrojem je spojení značky produktu s pozitivní emocí.
- Pro značkovou reklamu (jež v současnosti převažuje) je nutné, aby přesvědčila spotřebitele, že svou pozitivní emoci může kdykoliv prožívat znovu. Stačí jen často opakovat nákup a samozřejmě zůstat věrný dané značce.
Jak omezit vliv reklamy na naše nákupní rozhodování
Pozitivní informace na závěr. Naše nákupní rozhodování lze do určité míry vymanit z vlivu reklamní masáže a propagace.
Pokud chcete šetřit peníze a nakupovat mazaně (výrobky s nejlepším poměrem kvalita/cena a jen to, co skutečně potřebujete), potom je potřeba proniknout do tajů reklamních triků, manipulace a přesvědčovacích technik.
Za tímto účelem budu v sérii článků postupně ukazovat jednotlivé přesvědčovací metody a reklamní triky prodejců. Díky tomu už pro vás nebude takový problém je rozpoznat a vyhnout se zbytečným nákupům předražených věcí.
V příštím článku se podrobně podíváme a rozebereme jednu televizní reklamu na značkový výrobek.
TIP: Aby vám žádný z těchto a mnoha dalších článků neunikl, připojte se k dalším lidem z VIP Klubu mazaných spotřebitelů. Více o klubu zde >>
na mne reklama nepusobí,a dobrý vyrobek nepotřebuje reklamu prodává se sám a spatnému reklama nepomuže.
Jo, ale když se přidá k reklamě na jakékoliv – i nekvalitní – zboží (tzn. šmejd) slovíčko „sleva“, tak v ČR se prodá dobře a rychle …
REKLAMA JE PRO KAŽDÉHO JIŽ BĚŽNÁ VĚC. AŤ UŽ JE TO RÁDIO, TELEVIZE, TISK A JINÉ. NEJVÍCE REKLAMA PŮSOBÍ V TV. NĚKTEŘÍ, JAKO JSOU MOJI VNUCI JI MAJÍ RÁDI, JINÍ PŘEPÍNAJÍ NA JINÍ PROGRAM. TO JE PŘÍPAD MÉHO MUŽE. JINÍ ZASE VYUŽIJÍ REKLAMU K OBČERSTVENÍ U TV ČI NÁVŠTĚVĚ WC. JÁ REKLAMY SLEDUJI, ALE ZAUJME MĚ MÁLOKTERÁ. MÁM RÁDA REKLAMU KAUFLANDU I LIDLU. ALE ZDÁ SE MI, ŽE REKLAMA MANIPULUJE SPÍŠE SE STARŠÍMI LIDMI A HLAVNĚ S DĚTMI. TO STÁLE SLYŠÍM, BABIČKO KUP MI TOTO LEGO NEBO TUTO AUTODRÁHU. BABIČKA ZASE ŘÍKÁVÁ, ŽE NA JEJÍ BOLESTI KLOUBŮ POMŮŽE JEDEN Z TĚCHTO 5 VÝROBKŮ (PRO JISTOTU VYZKOUŠÍ VŠECHNY).
VŠEHO MOC ŠKODÍ. LENKA