Jak na nás reklama působí

 

Většina lidí o sobě tvrdí, že na ně reklamní triky, přesvědčovací metody prodejců a klamavá reklama neplatí. Že je jejich nákupní rozhodování čistě logické a nakupují pouze věci, které potřebují.

Je tomu skutečně tak? Neutrácíme peníze za zbytečnosti? A proč vynakládáme peníze za předražené značkové věci, které svou kvalitou mnohdy zaostávají za levnějšími výrobky s méně známou značkou?

 

Ať se nám to líbí nebo ne, reklama nás ovlivňuje. Pokud by nás reklama neovlivňovala (nebyla účinná), potom by nás denně nezaplavovaly stovky reklam, letáků a reklamních poutačů.

 

reklamní poutače úplně všude

 

Co je reklama

 

Reklama je sofistikovaný způsob, jak vám vytáhnout z kapsy peníze, které nemáte, za věci, které nepotřebujete, abyste udělali dojem na lidi, kterým na vás vůbec nezáleží.“

(Citace z knihy Jak psát reklamní text – KŘÍŽEK Zdeněk, CRHA Ivan)

 

Žijeme ve spotřebním světě. Ve světě, jehož ekonomika a existence závisí na nekonečném koloběhu vyrobit – prodat. Jak docílíte lepšího prodeje výrobku nebo služby? Že o nich dáte lidem vědět prostřednictvím reklamy.

Reklama je hluboce zakořeněná a provází nás na každém kroku. Je to prostředek, který se zásadní měrou podílí na úspěšnosti, či neúspěšnosti produktu, služby nebo firmy. Nenápadně, ale cíleně popostrkuje lidi k nákupu, i když původně nákup vůbec neplánovali.

 

V čem vidím problém?

Reklama často prezentuje zkreslené, poupravené, přehnané a emočně vyšponované informace, pod jejichž tíhou člověk lehce (nevědomky) podlehne. Je možné, že s námi reklama manipuluje?

 

Jak na nás reklama působí

 

Nikdo nechce kupovat věci, které vlastně nepotřebuje. Nikdo nechce utrácet peníze za zbytečnosti. I tak často podléháme a opouštíme obchod s plnou nákupní taškou, přestože jsme původně vyrazili jen pro pečivo a mléko.

Čím to je?

Prodejci a marketingová oddělení firem totiž ví, jak na nás. Člověk se většinou rozhoduje podle určitých neměnných pravidel a emocí.

 

U mnohých jedinců mohou být emocionální prožitky při nákupu tak silné, že vyvolávají závislost.

 

Funguje to jednoduše:

Reklama v naší mysli utvoří představu, že už pouhým zakoupením výrobku dané značky zažijeme slast. V obchodě pak automaticky (podvědomě) natáhneme ruku pro výrobek se značkou, kterou již máme spojenou s touto příjemnou emocí. Jsme přesvědčeni, že už pouhým vložením výrobku do košíku a jeho nákupem odstraníme veškeré problémy, jež náš dosud trápily.

 

  • Neobyčejně efektivním reklamním nástrojem je spojení značky produktu s pozitivní emocí.
  • Pro značkovou reklamu (jež v současnosti převažuje) je nutné, aby přesvědčila spotřebitele, že svou pozitivní emoci může kdykoliv prožívat znovu. Stačí jen často opakovat nákup a samozřejmě zůstat věrný dané značce.

 

Jak omezit vliv reklamy na naše nákupní rozhodování

Pozitivní informace na závěr. Naše nákupní rozhodování lze do určité míry vymanit z vlivu reklamní masáže a propagace.

 

Pokud chcete šetřit peníze a nakupovat mazaně (výrobky s nejlepším poměrem kvalita/cena a jen to, co skutečně potřebujete), potom je potřeba proniknout do tajů reklamních triků, manipulace a přesvědčovacích technik.

 

Za tímto účelem budu v sérii článků postupně ukazovat jednotlivé přesvědčovací metody a reklamní triky prodejců. Díky tomu už pro vás nebude takový problém je rozpoznat a vyhnout se zbytečným nákupům předražených věcí.

 

V příštím článku se podrobně podíváme a rozebereme jednu televizní reklamu na značkový výrobek.

 

TIP: Aby vám žádný z těchto a mnoha dalších článků neunikl, připojte se k dalším lidem z VIP Klubu mazaných spotřebitelů. Více o klubu zde >>

 

 

 

3 Comments : Jak na nás reklama působí

  1. Odpovědět
    Honza says: 25/05/2017 at 22:45

    na mne reklama nepusobí,a dobrý vyrobek nepotřebuje reklamu prodává se sám a spatnému reklama nepomuže.

    • Odpovědět
      Karl says: 17/11/2017 at 12:48

      Jo, ale když se přidá k reklamě na jakékoliv – i nekvalitní – zboží (tzn. šmejd) slovíčko „sleva“, tak v ČR se prodá dobře a rychle …

  2. Odpovědět
    LENKA JANOŠTÍKOVÁ says: 27/05/2016 at 7:32

    REKLAMA JE PRO KAŽDÉHO JIŽ BĚŽNÁ VĚC. AŤ UŽ JE TO RÁDIO, TELEVIZE, TISK A JINÉ. NEJVÍCE REKLAMA PŮSOBÍ V TV. NĚKTEŘÍ, JAKO JSOU MOJI VNUCI JI MAJÍ RÁDI, JINÍ PŘEPÍNAJÍ NA JINÍ PROGRAM. TO JE PŘÍPAD MÉHO MUŽE. JINÍ ZASE VYUŽIJÍ REKLAMU K OBČERSTVENÍ U TV ČI NÁVŠTĚVĚ WC. JÁ REKLAMY SLEDUJI, ALE ZAUJME MĚ MÁLOKTERÁ. MÁM RÁDA REKLAMU KAUFLANDU I LIDLU. ALE ZDÁ SE MI, ŽE REKLAMA MANIPULUJE SPÍŠE SE STARŠÍMI LIDMI A HLAVNĚ S DĚTMI. TO STÁLE SLYŠÍM, BABIČKO KUP MI TOTO LEGO NEBO TUTO AUTODRÁHU. BABIČKA ZASE ŘÍKÁVÁ, ŽE NA JEJÍ BOLESTI KLOUBŮ POMŮŽE JEDEN Z TĚCHTO 5 VÝROBKŮ (PRO JISTOTU VYZKOUŠÍ VŠECHNY).
    VŠEHO MOC ŠKODÍ. LENKA

Přidej komentář

Váš email nebude nikde zveřejněn, ani nebude zneužit. Povinná pole jsou označena *