Kateřina Pešavová, studentka Mendelovy univerzity v Brně, mě požádala o pomoc a individuální hloubkový rozhovor na téma potraviny privátních značek. Máte nyní možnost si celý rozhovor přečíst a seznámit se tak s mým pohledem na potraviny privátních značek. Máte podobný názor?
Jsem rád, že i mé odpovědi posloužily jako podklad pro vypracování Katčiny diplomové práce na téma chování spotřebitele ve vztahu k privátním značkám.
Co Vás vede k nákupu potravin privátních značek? Jak často je nakupujete? (Finanční situace, kvalita, cena, nákup na základě letáků, hodnota, doporučení, reklama, náhoda – nehledím na to, zda se jedná o privátní značku nebo ne atd.)
K nákupu mě vede slušný poměr kvalita/cena. Samozřejmě neplatí pro všechny privátní značky a výrobky – je třeba vybírat.
Jaký máte názor na privátní značky obecně? (Jsou to rovnocenné substituty značkovým výrobkům? Je jejich nákup riskantní? Jaký máte názor na cenu, vzhled, složení, kvalitu atd.)
Mnohdy jde o rovnocennou náhradu za značkový výrobek. A dovolím si tvrdit, že lze najít i výrobky kvalitnější než značkové. Často jde o zboží osvědčených (značkových) výrobců v neoriginálním obalu. Riskantní (co do kvality) může být u výrobků ekonomických řad privátních značek.
Důvěřujete privátním značkám? Doporučil/a byste je svým známým? Proč ano/ne?
Důvěřuji. Je však potřeba hledat a zkoušet. Vyzkoušené nemám problém doporučit.
Jak byste zhodnotil/a obaly privátních značek?(Jak na Vás působí esteticky? Jsou na obalu dle Vás uvedeny všechny potřebné informace?)
Vadí mi často chybějící přesný výrobce. Obaly jsou nezajímavé a nepřitažlivé (daň za nižší cenu). U prémiových privátních značek jsou obaly srovnatelné se značkovými.
Máte nějakou negativní zkušenost s privátními značkami? Jakou? Řešil/a jste ji?
Když se objeví výrobek s velmi vysokým poměrem kvalita cena, tak mám pocit, že časem si to řetězce uvědomí a cenu navyšují a zároveň kvalitu snižují (u daného výrobku). Problém jsem neřešil. Jednoduše jsem daný výrobek přestal kupovat.
Jaké nedostatky spatřujete u privátních značek? Jaké inovace byste uvítal/a? (obal, kvalita, neinformovanost, propagace, cena, sortiment, umístění v prodejně.)
Zlepšit hlavně propagaci se zaměřením na reputaci (špatná pověst u lidí neprodává). Zlepšit obaly a umístění na prodejně. I když chápu, že řetězce umístí do výše očí spíše reklamou omílané značkové výrobky s vyššími maržemi (více vydělají).
Jak byste popsali váš vztah ke značkovým výrobkům a výrobkům privátních značek? (Co preferujete, kdy, kdy vám to je jedno (u kterých potravin), jak se cítíte, jak vnímáte cenu a kvalitu privátních značek v porovnání se značkovými výrobky?)
Privátní značky nakupuji, protože znám sílu marketingu. Lidi „slepě“ nakupují předražené značkové zboží v domnění, že kupují automaticky kvalitu. Řekl bych, že jsem k privátním značkám přešel z trucu.
Co Vás nejvíce ovlivňuje při nákupu privátních značek? (Doporučení od známých, vlastní zkušenost, cena, kvalita, akce, vystavení v prodejně – speciální stojany, ochutnávka, reklama, složení)
Má vlastní zkušenost a zkušenost lidí z okolí. Hledím i na složení.
Myslíte si, že jsou privátní značky dostatečně propagované? (Máte o nich dostatek informací? Jakou formu propagace byste uvítal/a? Z jakých zdrojů nejčastěji získáváte informace o výrobcích privátních značek?)
Jak jsem psal výše, propagace je slabá, spíše žádná. Lidi potřebují více informací, co privátní značky vůbec jsou. Většina to vnímá (je to z minulosti, kdy privátní značky byly vážně nekvalitní) jako podřadné zboží. Propagace na bázi osvěty. Navýšit důvěru. Napadají mě dostatečně propagované blind testy (chuťové srovnání značkové vs. privátní, kdy lidi nevidí značku) atd.
Máte na některou odpověď jiný názor? Podělte se o něj v diskuzi níže.